Edvard Munch i inni
Muzeum Narodowe w Warszawie prezentuje pierwszą u nas przekrojową wystawę malarstwa Północy z przełomu XIX i XX wieku.
Na wystawie „Przesilenie. Malarstwo Północy 1880–1910” prezentującej ponad sto obrazów artystów z Danii, Norwegii, Szwecji, Finlandii i Islandii można zobaczyć przede wszystkim „Melancholię” Edvarda Muncha, wielkiego prekursora ekspresjonizmu.
Przywieziona z muzeum Muncha w Oslo, przedstawia ciemną postać samotnej kobiety. Jest to portret siostry artysty, Laury, cierpiącej na schizofrenię, a jednocześnie uniwersalny wizerunek, podszyty egzystencjalnymi lękami współczesnego człowieka. Przywykliśmy uważać, że czerwień, zieleń, żółty to kolory życia. U Muncha wzmagają grozę i udrękę, bo u niego to barwy płomieni i krwi.
Skandynawska natura
Już wejście na wystawę jest niezwykłe. Prowadzi przez instalację stworzoną wokół obrazu „Nordycki letni wieczór” wpływowego szwedzkiego artysty Richarda Bergha, zarazem dyrektora muzeum Narodowego w Sztokholmie w latach...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta