Jak prawidłowo podpisać sprawozdanie finansowe
Od wprowadzenia elektronicznej formy sprawozdania finansowego minęło sporo czasu. Początkowe problemy techniczne w większości jednostek zostały już rozwiązane, a procedura podpisywania nie budzi już takich emocji, jak początkowo. W praktyce jednak nadal pojawiają się problem z podpisywaniem sprawozdań finansowych.
Najczęściej przez zagranicznych członków zarządu, dla których polskie regulacje są niezrozumiałe. Od początku roku 2022 ustawodawca wprowadził do przepisów uproszczenie, z którego można korzystać, w sytuacji problemów z podpisem elektronicznym. W artykule opisaliśmy zasady podpisywania sprawozdania w sposób tradycyjny, jak i z zastosowaniem uproszczenia.
Kto
Zgodnie z art. 52 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego. W przypadku spółek kapitałowych odpowiedzialność ta ciąży na członkach zarządu.
Aby uznać, że sprawozdanie finansowe jest sporządzone nie wystarczy przygotowanie pliku xml. Aby mówić o sporządzeniu sprawozdania musi on zostać podpisany. Wynika to z faktu, że zgodnie z ustawą o rachunkowości podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania ustawowe.
Sprawozdanie finansowe podpisywane jest przez:
∑ osobę, której powierzono prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz
∑ kierownika jednostki, przy czym jeśli kierownikiem jednostki jest organ wieloosobowy to, co do zasady sprawozdanie finansowe musi zostać podpisane przez wszystkich członków tego organu, chyba, że spółka korzysta z uproszczenia w postaci składania oświadczeń, które...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta