Rola biegłego w postępowaniu administracyjnym
Opinia biegłego pełni istotną rolę w rozstrzyganiu wątpliwości w zakresie wiedzy specjalistycznej, której nie ma organ administracji. Należy ona do katalogu dowodów skategoryzowanych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
Pojęcie „biegłego” jest rozumiane dwojako. Po pierwsze biegłym w znaczeniu potocznym jest osoba posiadająca wiedzę fachową w danej dziedzinie. Zamiennie określa się go znawcą, rzeczoznawcą, ekspertem. Natomiast w znaczeniu proceduralnym jest to osoba powołana na biegłego przez organ orzekający.
Warto podkreślić, że K.p.a. nie ustanawia jakichkolwiek formalnych kryteriów kwalifikacji biegłego. Oznacza to, że biegłym może być zarówno osoba wpisana na przewidzianą przepisami prawa listę biegłych (rzeczoznawców), jak i osoba spoza tej listy, która ma wiedzę fachową w danej dziedzinie. Obecny wysoki poziom specjalizacji i dynamicznego rozwoju różnych profesji powoduje, że może być to osoba posiadająca specjalne wykształcenie, jak i nie mający takiego wykształcenia praktyk. Jednak dobór osoby do wykonywania obowiązków biegłego nie może być przypadkowy. Biegły przede wszystkim powinien legitymować się wiedzą specjalistyczną, kwalifikacjami udokumentowanymi stosownymi dokumentami (certyfikatami) bądź powszechnie uznaną wiedzą praktyczną lub doświadczeniem.
Wiadomości specjalne
W terminologii K.p.a. zasadność powołania biegłego występuje w sytuacji pozyskania „wiadomości specjalnych” w celu rozstrzygnięcia sprawy. Wiadomości specjalne to inaczej wiadomości wykraczające poza zakres tych, jakimi dysponuje ogół osób...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta