Jak się bronić przed nieuczciwą konkurencją?
Jeśli szeroko rozumiana ochrona własności intelektualnej zawodzi, a rywal działa w sposób nieuczciwy, naruszając prawo lub dobre obyczaje, właściwym rozwiązaniem jest zastosowanie środków ochronnych przewidzianych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Większość przedsiębiorców na rynku konkuruje merytorycznie, w sposób uczciwy. Zdarza się jednak, że firmy stosują nieuczciwe metody, służące wyprzedzeniu rywala drogą „na skróty”. Wykorzystują wytworzone lub uzyskane przez konkurentów zasoby, takie jak renoma, marka, know-how, specyficzny produkt bez zgody konkurenta i wynagrodzenia dla niego. Wypracowanie takich wartości wymaga często znacznych nakładów, wysiłku i czasu, dlatego też każdy przedsiębiorca chce je chronić.
Niepokojące praktyki konkurencji
Istnieje wiele rodzajów zachowań, stanowiących czyny nieuczciwej konkurencji i powodujących powstanie roszczeń, których można dochodzić na drodze sądowej. Zachowania takie zostały opisane w obszernym, rozwijanym przez ponad 30 lat katalogu zawartym w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jako tak zwane delikty „stypizowane”. Typowymi przykładami tego rodzaju czynów są: naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, utrudnianie dostępu do rynku (w różnych formach) czy naśladownictwo cudzego produktu. Jeżeli niepokojące zachowanie konkurenta mieści się literalnie w ustawowym opisie, to zwykle nie budzi wątpliwości, że możemy sięgnąć po odpowiednie środki ochrony naszych praw przewidziane w ustawie.
W praktyce często jednak mamy do czynienia z sytuacjami, w których...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta