Reklamuj pisemnie, a nie telefonicznie, najlepiej listem poleconym
Mieszkanie z wadą – odstąpić od umowy czy żądać obniżenia ceny? Jak skutecznie domagać się usunięcia usterek? Kiedy można skorzystać z rękojmi, gwarancji oraz przepisów ustawy o sprzedaży konsumenckiej?
Rz: Zawarliśmy ostateczną umowę kupna-sprzedaży mieszkania, odebraliśmy lokal od dewelopera. Na jakiej podstawie skutecznie można reklamować wady w mieszkaniu?
Anna Głód-Zdanowicz: W grę wchodzą tutaj uprawnienia określone w kodeksie cywilnym dotyczące rękojmi i gwarancji oraz w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.Wybierając rodzaj uprawnień, z których chcemy skorzystać, pamiętajmy, że lokal mieszkalny jest nieruchomością. Dlatego do wad, które wykryjemy w naszym mieszkaniu, będziemy stosować przepisy o rękojmi i gwarancji. Często spotykamy się z opinią, że ponieważ deweloper jest profesjonalistą, a kupujący konsumentem, do ich relacji można stosować uprawnienia wymienione w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Pamiętajmy jednakże, że ustawę tę stosuje się do sprzedaży rzeczy ruchomej, a nie nieruchomości, jaką jest nasze mieszkanie.
Kiedy więc będziemy mogli skorzystać z ochrony, jaką daje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej?
Jej przepisy możemy zastosować do wyposażenia mieszkania, które kupujemy sami, lub do wykończenia, jakie znajduje się w standardzie kupionego lokalu. W tej sytuacji sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar w chwili jego wydania jest niezgodny z umową – np. nieprawidłowo zamontowany jakiś element.Warto jednak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta