Podróż w tunelu ma być bezpieczniejsza
Komunikacja między państwami europejskimi będzie szybsza i bezpieczniejsza.W uchwalonej wczoraj przez Sejm nowelizacji ustawy o drogach publicznych wprowadzono jednolity system bezpieczeństwa, stały poziom obsługi i komfortu w transeuropejskiej sieci drogowej.
Rzecz dotyczy wszystkich tuneli o długości ponad 500 m – tych, które już są użytkowane, tych budowanych lub dopiero projektowanych.
Na dziś planuje się budowę co najmniej dwóch tuneli, które będą leżeć w transeuropejskiej sieci drogowej:
> w ciągu drogi S69 Żywiec – Zwardoń (lokalizacja tunelu – Laliki); obecnie trwa postępowanie odwoławcze od rozstrzygnięć w przetargu,
> w ciągu drogi S7 Lubień – Zabornia, który jest w fazie projektowania.
Zarządca drogi ma być zarządzającym tunelem. Do jego obowiązków należeć będą m.in.: sporządzanie dokumentacji bezpieczeństwa i jej aktualizowanie oraz sprawozdań z każdego pożaru lub wypadku, w którym są ranni lub zabici albo naruszona została konstrukcja tunelu; organizowanie szkoleń i ćwiczeń okresowych dla pracowników i służb ratowniczych oraz przygotowywanie planów bezpieczeństwa określających zasady postępowania w przypadku awarii technicznej lub innych zdarzeń.