Lepiej dzięki zagranicy
Największa niemiecka sieć handlowa Metro AG wzbudziła nadzieje w europejskim handlu detalicznym dobrymi wynikami za IV kwartał i cały 2007 r. Akcje koncernu zdrożały we Frankfurcie o 7,8 proc., do 54,25 euro.
Obroty w IV kwartale wzrosły o 8,3 proc. (do 19,9 mld euro), a w całym roku aż o 10 proc. (do 65,9 mld). Główny wpływ na to miała sprzedaż poza Niemcami, która zwiększyła się o 13,6 proc. (do 38 mld euro) i stanowiła 57,7 proc. całości. Europa Wschodnia i Azja dołożyły do tego kolejne 3,5 mld euro. W samych Niemczech sprzedaż wzrosła o 5,5 proc.
Prezes Eckhard Cordes był zadowolony z wyników handlu przed świętami, jeśli wziąć pod uwagę dobry koniec 2006 r., kiedy Niemcy kupowali na zapas przed zapowiedzianą podwyżką VAT z 16 do 19 proc. Obawiano się, że wyższy VAT spowoduje znaczny spadek obrotów. Pomogły jednak przejęcia w Niemczech sklepów Wal-Marta i w Polsce sieci Géant. Łącznie Metro otworzyło w 2007 r. 139 nowych placówek i ma ich już ok. 2400 w 31 krajach. Problemem sieci są nadal domy Kaufhof, których obroty zmalały w 2007 r. o 1,5 proc.