Jak rozliczają VAT firmy turystyczne
Rozmowa z prof. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Rz: Od 1 stycznia tego roku dokonano niewielkiej zmiany art. 119 ustawy o VAT, czyli przepisu regulującego opodatkowanie usług turystycznych. Na czym one polegają?
Witold Modzelewski: Każda firma zajmująca się działalnością turystyczną stała dotychczas przed wyborem: czy wybrać opodatkowanie świadczonych usług na zasadach ogólnych, czy też odprowadzanie podatku od marży na zasadach przewidzianych przez art. 119 ustawy o VAT. Od momentu wejścia w życie nowej ustawy o VAT do końca ubiegłego roku właściwie nie było wątpliwości, że to podatnicy mają prawo do takiego wyboru.
Czy firmy składały w tym celu jakieś oświadczenia do urzędu skarbowego?
Nie, przepisy nie przewidują takiej procedury. Wykształciła się jednak praktyka, że firma, która chce stosować rozliczenia VAT marża, po prostu rozliczała się w ten sposób, powołując się na art. 119 ustawy o VAT. I nie musiała tego faktu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta