Zapomniane warszawskie marzenie
Przed wojną przez Żoliborz jeździły pociągi do północnych, podmiejskich osiedli. Tory leżały jeszcze w 1947 roku.
Dziś wydaje się to nieprawdopodobne, ale od Arkadii, potem wzdłuż Broniewskiego, Braci Załuskich i skosem ku AWF-owi kursowała od 1929 roku normalna kolej. Prowadziła ku nieistniejącym osiedlom, jakie miały powstać w rejonie Łomianek. Niestety, skończyło się na pomysłach, a pociągi przestały jeździć w czasie okupacji.
Miasto w ogrodzie
Pod koniec XIX wieku brytyjski wizjoner Ebenezer Howard opracował koncepcję miasta ogrodu. Polacy podchwycili ją dość szybko i po pierwszowojennej zawierusze mieliśmy już Podkowę Leśną. Jeździło się do niej Elektryczną Koleją Dojazdową (dziś WKD), stymulującą rozwój osiedli na linii do Grodziska Mazowieckiego (była też odnoga do Milanówka). Spółka zarządzająca linią wpadła na pomysł stworzenia drugiej „zielonej” linii. Tym razem prowadziła do Łomianek, a ludzie nazywali ją kolejką młocińską.
Wzdłuż trasy miały powstać miasta ogrody, m.in. w rejonie Dąbrowy,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta