Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Sześć lotnisk Warszawy

06 lutego 2009 | Życie Warszawy | Rafał Jabłoński
Niemiecki zwiad lotniczy ustalił 26 stycznia 1945 roku, że na tyłach Fortu Mokotowskiego (po prawej stronie zdjęcia) znajduje się jakieś pole startowe. Oznaczono je, dopisując, że ma około 400 metrów długości. Dziś to tereny KS Gwardia (archiwum zygmunta walkowskiego)
źródło: Życie Warszawy
Niemiecki zwiad lotniczy ustalił 26 stycznia 1945 roku, że na tyłach Fortu Mokotowskiego (po prawej stronie zdjęcia) znajduje się jakieś pole startowe. Oznaczono je, dopisując, że ma około 400 metrów długości. Dziś to tereny KS Gwardia (archiwum zygmunta walkowskiego)
Okres międzywojenny. Lotnisko na Polu Mokotowskim – widok z lotu ptaka w kierunku zabudowań Śródmieścia. Po prawej – wagony kolejki łączącej plac Unii Lubelskiej z Dworcem Zachodnim. W ten sposób dowożono beczki z benzyną dla samolotów
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Okres międzywojenny. Lotnisko na Polu Mokotowskim – widok z lotu ptaka w kierunku zabudowań Śródmieścia. Po prawej – wagony kolejki łączącej plac Unii Lubelskiej z Dworcem Zachodnim. W ten sposób dowożono beczki z benzyną dla samolotów
Okęcie wkrótce po wojnie. Pasażerowie dowożeni są ciężarówką, bo autobusów jeszcze nie było.  Za płotem stoją dwa myśliwce Spitfire, którymi piloci dywizjonów 302 i 317 przylecieli z Anglii do kraju. Po kilku latach maszyny pocięto i poniszczono siekierami
źródło: PAP
Okęcie wkrótce po wojnie. Pasażerowie dowożeni są ciężarówką, bo autobusów jeszcze nie było. Za płotem stoją dwa myśliwce Spitfire, którymi piloci dywizjonów 302 i 317 przylecieli z Anglii do kraju. Po kilku latach maszyny pocięto i poniszczono siekierami
Październik 1926 roku. Budynek dworca lotniczego na Polu Mokotowskim
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Październik 1926 roku. Budynek dworca lotniczego na Polu Mokotowskim
lotniska warszawy
źródło: Życie Warszawy
lotniska warszawy
Niemieckie zdjęcie z 17 września 1944 roku. Główny pas Okęcia z dziurami po eksplozjach zakopanych bomb nie nadaje się do użytku. Linie, jakby grzebieniem robione, to głębokie zaorania, na których zaryłby się każdy samolot. To obrona przed sowieckim desantem lotniczym, którego nigdy nie było  (archiwum zygmunta walkowskiego)
źródło: Życie Warszawy
Niemieckie zdjęcie z 17 września 1944 roku. Główny pas Okęcia z dziurami po eksplozjach zakopanych bomb nie nadaje się do użytku. Linie, jakby grzebieniem robione, to głębokie zaorania, na których zaryłby się każdy samolot. To obrona przed sowieckim desantem lotniczym, którego nigdy nie było (archiwum zygmunta walkowskiego)
Rok 2009. Opuszczona wieża kontroli lotów wojskowego lotniska na Bemowie
autor zdjęcia: Jakub Ostałowski
źródło: Fotorzepa
Rok 2009. Opuszczona wieża kontroli lotów wojskowego lotniska na Bemowie
Kwiecień 1933 roku. Tak wyglądała tablica informacyjna na Polu Mokotowskim
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Kwiecień 1933 roku. Tak wyglądała tablica informacyjna na Polu Mokotowskim
Budowa ulicy prowadzącej ku Okęciu. Nazwano ją Żwirki i Wigury. Po lewej stronie – 50-metrowa wieża lotniska z reflektorem nawigacyjnym na dachu
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Budowa ulicy prowadzącej ku Okęciu. Nazwano ją Żwirki i Wigury. Po lewej stronie – 50-metrowa wieża lotniska z reflektorem nawigacyjnym na dachu
Dworzec na Okęciu w latach międzywojennych
źródło: narodowe archiwum cyfrowe
Dworzec na Okęciu w latach międzywojennych
Okęcie. Komunikacja lotnicza pod koniec lat 40. Wózki  bagażowe napędzane siłą mięśni
źródło: PAP
Okęcie. Komunikacja lotnicza pod koniec lat 40. Wózki bagażowe napędzane siłą mięśni

Dziś zżymamy się na tłok na Okęciu i kibicujemy planom powstania lotniska w Modlinie lub w Sochaczewie. Tymczasem w historii miasta znanych jest aż pięć miejsc, z których startowały samoloty. „Życie Warszawy” natrafiło na ślad szóstego...

Pierwsze warszawskie lądowisko to tor wyścigów konnych przy ulicy Polnej, z czasem przekształcony w Lotnisko Mokotowskie. Przed wojną przeniesiono je na Okęcie. Mieliśmy posiadać też dwa inne – na Bielanach (w rejonie obecnego Wrzeciona) i na Gocławiu. Natomiast po wojnie zbudowano ogromne lotnisko wojskowe na dzisiejszym Bemowie.

Konnaja skaczka

Teren wyścigów konnych zwany był za czasów carskich – urzędowo – Miesto dla konnoj skaczki. Znajdował się on po zachodniej stronie dzisiejszej ulicy Polnej. I tam to w 1909 roku warszawiacy obejrzeli pierwszy samolot. Rok później powstało Koło Awiatorów korzystające z Wyścigów. Potem wzloty odbywały się z trawników biegnących tam, gdzie dziś biegnie Trasa Łazienkowska. Pierwszy Polak wystartował w 1911 roku i jak wspominał „Kurier Warszawski” – „Wzdłuż ulicy Marszałkowskiej powrócił na pole wyścigowe, okrążył lotnisko i lekko wylądował”. W ten to sposób stołeczna prasa uznała, że teren „konnoj skaczki” stał się lotniskiem. W tym miejscu nie możemy oprzeć się od zacytowania niezwykle smakowitego opisu, jak to z nieba „furkotanie śruby dobiegało na niziny”.

Z czasem lotnisko zajmowało coraz większy obszar Pola, ale prawdziwa rozbudowa nastąpiła dopiero podczas niemieckiej okupacji, po 1915 roku. Co ciekawe, już wtedy zdawano sobie sprawę, że obiekt hamuje rozwój Warszawy w kierunku...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8236

Spis treści

Po godzinach

94. urodziny mistrzyni
Artysta osobliwy
Bracia Karamazow *****
Chciwość – pierwszy stopień do piekła
Ci, za którymi idzie zła sława
Ciekawy przypadek Benjamina Buttona ****
Cziłała z Beverly Hills ***
Dostojewski według Pyriewa
Dramatyczny obraz Sądu Ostatecznego
Dyplom z Krakowa w Warszawie
Dzieci śpią, rodzice oglądają
Francuzi są jak wulkan
Grecja wśród bloków
Historia kanadyjskiego barda
Hity z międzyepokowej płyty
Italianiec ****
Jazz bez koturnów
Jazz, Orient, wyobraźnia
Jerzy Małek w kwintecie
Kalendarium
Kamera narzędziem propagandy
Kiedy lalkę boli głowa
Klasycy nowej progresji
Kontrabas na polskich drogach
Krystyna Janda jako pryncypialna zakonnica
Krótko i na temat
Lora jak Kalina Jędrusik
Melodyjna niedziela z Mozartem
Muzyczna wyprawa na Czarny Ląd
Na ekranie iluzjonu
Nienachalnie, przystępnie, bez histerii
Niezwykła Grażyna
O kobietach w Powszechnym
Otwarte drzwi do tańca
Pasjonująca niedziela z przeszłością
Piosenki Stachury niczym wino. Chcę w to wierzyć
Po drugie Europa Wschodnia
Pogranicze dziś i 30 lat temu
Polak rywalem najsłynniejszego duetu
Powracające fale
Przedpołudnie z Emilem
Przedwojenne wspomnienia
Przygoda za kulisami cyrku
Smaki z wysp, czyli Grecja na talerzu
Szkolne przygody Koziołka Matołka
Szukają Budują i Burzą
Ten Mikołaj jest bardzo zły
U Czesława bez zmian
Ucieczka od rzeczywistości
Uśmiechy pod ekranem
Wieczór dla samotnych
Wykład w Laboratorium
Wyobraźnia bez granic
Z bajki do rzeczywistości
Zagrają - muzyka poważna
Zajęcia z pozytywnym ładunkiem
Zima naszych uczuć
Zupełnie nowy Fryderyk
Ślubne wojny
Środa na kole zakręcona
Świat wykadrowany
Świeżo, modnie, egzotycznie
Żadnych dróg na skróty
Zamów abonament