Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nie strzelać do bankiera

06 lutego 2009 | Kultura | Barbara Hollender
Tilda Swinton, przewodnicząca jury, podczas ceremonii otwarcia 59. Berlinale
źródło: REUTERS
Tilda Swinton, przewodnicząca jury, podczas ceremonii otwarcia 59. Berlinale
Salinger (Clive Owen) i Eleanor (Naomi Watts) w jednej ze scen filmu
źródło: Rzeczpospolita
Salinger (Clive Owen) i Eleanor (Naomi Watts) w jednej ze scen filmu
Tom Tykwer podczas sesji fotograficznej przed uroczystością otwarcia festiwalu
źródło: REUTERS
Tom Tykwer podczas sesji fotograficznej przed uroczystością otwarcia festiwalu

59. Festiwal Filmowy w Berlinie. Thriller Toma Tykwera „The International” otworzył wczoraj europejską imprezę, która promuje kino ostre, polityczne, jak w lustrze odbijające problemy świata

Trup ściele się gęsto, ekran zalewa czerwona farba, sfora płatnych morderców wśród pisków turystów robi masakrę i kompletnie dewastuje Muzeum Guggenheima. Krwawy thriller na otwarcie wielkiego festiwalu? To się zdarza rzadko, ale „The International” jest filmem szczególnym.

Banki i polityka

Niektórzy krytycy porównują go do politycznych filmów lat 70. Nic podobnego. Tamte afery, nawet takie jak Watergate, wydają się dziś niemal dziecinnymi grami. Obraz Tykwera przypomina bardziej „Syrianę” – opowieść o wielkich gospodarczych korporacjach, które trzymają w szachu rządy wielu państw. Tyle że tym razem chodzi o bank, więc film nabiera dodatkowych znaczeń. Świat przeżywa głęboki kryzys, który zaczął się właśnie w sektorze finansowym.

– Zaczęliśmy pracować nad tym filmem sześć lat temu, kiedy o załamaniu nie było jeszcze mowy – mówił w Berlinie reżyser Tom Tykwer. – Dzisiaj sytuacja się zmieniła. Nie chcę oczywiście powiedzieć, że każdy bank to zło. Przestrzegam...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8236

Spis treści

Po godzinach

94. urodziny mistrzyni
Artysta osobliwy
Bracia Karamazow *****
Chciwość – pierwszy stopień do piekła
Ci, za którymi idzie zła sława
Ciekawy przypadek Benjamina Buttona ****
Cziłała z Beverly Hills ***
Dostojewski według Pyriewa
Dramatyczny obraz Sądu Ostatecznego
Dyplom z Krakowa w Warszawie
Dzieci śpią, rodzice oglądają
Francuzi są jak wulkan
Grecja wśród bloków
Historia kanadyjskiego barda
Hity z międzyepokowej płyty
Italianiec ****
Jazz bez koturnów
Jazz, Orient, wyobraźnia
Jerzy Małek w kwintecie
Kalendarium
Kamera narzędziem propagandy
Kiedy lalkę boli głowa
Klasycy nowej progresji
Kontrabas na polskich drogach
Krystyna Janda jako pryncypialna zakonnica
Krótko i na temat
Lora jak Kalina Jędrusik
Melodyjna niedziela z Mozartem
Muzyczna wyprawa na Czarny Ląd
Na ekranie iluzjonu
Nienachalnie, przystępnie, bez histerii
Niezwykła Grażyna
O kobietach w Powszechnym
Otwarte drzwi do tańca
Pasjonująca niedziela z przeszłością
Piosenki Stachury niczym wino. Chcę w to wierzyć
Po drugie Europa Wschodnia
Pogranicze dziś i 30 lat temu
Polak rywalem najsłynniejszego duetu
Powracające fale
Przedpołudnie z Emilem
Przedwojenne wspomnienia
Przygoda za kulisami cyrku
Smaki z wysp, czyli Grecja na talerzu
Szkolne przygody Koziołka Matołka
Szukają Budują i Burzą
Ten Mikołaj jest bardzo zły
U Czesława bez zmian
Ucieczka od rzeczywistości
Uśmiechy pod ekranem
Wieczór dla samotnych
Wykład w Laboratorium
Wyobraźnia bez granic
Z bajki do rzeczywistości
Zagrają - muzyka poważna
Zajęcia z pozytywnym ładunkiem
Zima naszych uczuć
Zupełnie nowy Fryderyk
Ślubne wojny
Środa na kole zakręcona
Świat wykadrowany
Świeżo, modnie, egzotycznie
Żadnych dróg na skróty
Zamów abonament