Odwołanie bez podpisu trzeba uzupełnić
Przekazałem fiskusowi odwołanie od decyzji podatkowej. Teraz zorientowałem się, że zapomniałem je podpisać. Czy wiążą się z tym jakieś konsekwencje?
Jeśli organ podatkowy stwierdzi, że pismo ma braki formalne, powinien wezwać podatnika do ich usunięcia. Czyli jeśli np. nie ma podpisu, powinien wezwać do jego uzupełnienia. W tym celu wyznaczy siedmiodniowy termin z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia (innymi słowy, że odwołaniem się nie zajmie). Zwrócił na to uwagę WSA w wyroku z 11 lutego 2008 r. (III SA/Wa 1719/07).
Organ podatkowy ma zatem obowiązek podjęcia czynności zmierzających do usunięcia braków formalnych podania. Jeśli nie wezwie podatnika do ich uzupełnienia i rozpozna niepodpisane podanie, naruszy przepisy.
Podstawa prawna:
– ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.).