Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Trudno uzyskać wgląd do rejestru

11 grudnia 2009 | Gazeta prawa i podatków | Michał Cyrankiewicz

Ordynacja wyborcza do Sejmu uzależnia dostęp do rejestru wyborców jedynie od złożenia pisemnego wniosku w gminie. Jednak wydane na jej podstawie rozporządzenie w znaczny sposób ogranicza jego jawność

Zasady prowadzenia stałego rejestru określa ustawa z 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (DzU nr 46, poz. 499 ze zm.).

Do ich prowadzenia ustawa zobowiązuje gminy, które powinny je na bieżąco aktualizować. Ponadto zgodnie z treścią art. 11 ust. 11 rejestr ten jest udostępniany, na pisemny wniosek, do wglądu w urzędzie gminy.

Wystarczy pisemny wniosek

Z przytoczonych powyżej przepisów należałoby wnosić, że rejestr wyborców jest jawny. Taki wniosek wynika również z art. 15 ordynacji wyborczej do Sejmu, zgodnie z którym każdy może wnieść do wójta reklamację na nieprawidłowości w rejestrze.

W szczególności w sprawie: pominięcia wyborcy w spisie; wpisania do rejestru osoby, która nie ma prawa wybierania; niewłaściwych danych o osobach wpisanych; ujęcia w rejestrze osoby, która nie zamieszkuje stale na obszarze gminy. Oczywiste jest bowiem, że aby złożyć reklamacje dotyczące treści spisu, należy się z nim najpierw zapoznać.

Udostępniamy, ale nie wszystko

Szczegółowe zasady prowadzenia...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8496

Spis treści
Zamów abonament