Aktywna grupa studentów to ciągle elita
Rozmowa: Dr Anna Adamus-Matuszyńska, wykładowca w Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Doradca i szkoleniowiec w zakresie komunikacji oraz public relations
Jakie kompetencje i umiejętności musi posiadać współczesny student, aby znalazł uznanie na rynku pracy?
Zakres oczekiwanych przez pracodawców kompetencji uzależniony jest od takich czynników, jak: branża, rodzaj firmy, miejsce firmy na rynku, sytuacja na rynku pracy. Nie można więc określić jednego typowego zakresu kompetencji (cechy osobowe, umiejętności, wiedza i doświadczenie).
Jest jednak pewna grupa umiejętności, której wymaga większość pracodawców. Są to umiejętności interpersonalne – to znaczy umiejętność poprawnego komunikowania się, pracy zespołowej oraz przekonywania, a także umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków. Jak prognozuje w swej ostatniej książce prof. Krzysztof Obłój, najbliższe 5 – 20 lat będzie okresem zmienności.
Właśnie w takiej sytuacji, która rodzi niepewność, istotna staje się cecha osobowości, jaką jest elastyczność, a także umiejętność szybkiego, ale właściwego uczenia się. Jednak np. w branży nowych technologii czy energetyce ważna jest wiedza techniczna, a z tą jest ostatnio trochę krucho w polskim społeczeństwie.
Dziesięć lat temu znacznie ważniejsze były niektóre cechy osobowe niż kompetencje. Na przykład lojalność wobec pracodawcy czy solidność, poświęcenie się pracy, gdyż wprost te cechy przekładają się na sukces firmy poprzez wskaźniki takie, jak: produktywność, skuteczność,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta