Co psuje renomę i jak można to wykazać
Znaki towarowe są chronione w przypadku towarów lub usług, dla których zostały zgłoszone. Istnieje jednak pewna grupa znaków, które ze względu na swoją szczególną wartość, renomę, chronione są w szerszym zakresie, tj. dla jakichkolwiek towarów lub usług
Znaki renomowane, bo o nich mowa, definiuje się jako znaki, które odznaczają się wyjątkową atrakcyjnością, przyciągają uwagę klienteli, cieszą się dobrą reputacją i budzą pozytywne skojarzenia. Przyznana im ochrona jest szersza, ale nie jest absolutna i wymaga wykazania określonych przesłanek. Dopiero ich łączne spełnienie gwarantuje sukces.
Co musi zrobić właściciel
W pierwszej kolejności właściciel znaku musi wykazać, że jego oznaczenie ma renomę. Właściciele znaków, które intuicyjnie postrzegamy jako renomowane, borykają się często z problemami wynikającymi z niemożności udokumentowania okoliczności świadczących o renomie, tj. długości i intensywności używania znaku, wielkości inwestycji poniesionych na promocję i reklamę, udział znaku w rynku, pozytywnych reakcji konsumentów itp. A to dopiero wierzchołek góry lodowej.
Kolejnym etapem badania jest porównanie samych oznaczeń według standardowego schematu badania podobieństwa na trzech płaszczyznach: wizualnej, fonetycznej i znaczeniowej. Dopiero stwierdzenie, że podobieństwo zachodzi, umożliwia przejście do badania trzeciej przesłanki, tzw. szkodliwości (patrz ramka), gdzie ocenia się, czy i jakie negatywne skutki może wywołać rejestracja lub używanie znaku późniejszego podobnego do znaku renomowanego.
Jakie przedstawić dowody
Wskazówek, jak wykazać szkodliwość,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta