Chroń swoje rozwiązania, aby nie przejęła ich konkurencja
Zastrzeżenie poufności niektórych informacji jest prawem każdej firmy. Aby jednak mogła powołać się na tajemnicę przedsiębiorstwa, musi podjąć specjalne starania
Informacja, zwłaszcza w dzisiejszych realiach biznesowych, ma wymierną wartość. Dlatego też chronią ją liczne przepisy, zwłaszcza prawo własności przemysłowej. Nie wszystko jednak co jest cenne dla przedsiębiorcy, może zostać opatentowane. Dlatego też przepisy zarówno polskie, jak i międzynarodowe przewidują ochronę informacji, które nie podlegają prawu własności przemysłowej.
Mowa o tajemnicy przedsiębiorstwa. Jej definicję można znaleźć w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (DzU z 2003 r. nr 153, poz. 1503 ze zm.).
Zgodnie z jej art. 11 ust. 4 „przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności”.
Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa jest również zapewniona na mocy porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (DzU z 1996 r. nr 32, poz. 143; dalej porozumienie TRIPS), a konkretnie w jego art. 39.
Wszystko może mieć swoją wartość
Co zatem może być tajemnicą przedsiębiorstwa? Przepis wskazuje na informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne, ale jest to katalog otwarty. W praktyce firma ma prawo chronić wszystkie informacje, które mają wartość gospodarczą. ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta