Czy istnieje możliwość odejścia od regulaminu wynagradzania
Kodeks pracy nie przewiduje możliwości wypowiedzenia zakładowych przepisów płacowych. Ale nawet w tej ustawie znajdą się argumenty przeciwko stosowaniu takiego stanowiska
Pracodawcy coraz częściej pytają, czy można wypowiedzieć regulamin wynagradzania. Rzadziej problem ten nurtuje związki zawodowe. Chyba że z jakichś powodów jego postanowienia stają się dla nich niedogodne i zaczynają zagrażać ich interesom.
W odróżnieniu od regulacji o układach zbiorowych pracy (uzp – dział XI k.p.), które dopuszczają ich rozwiązanie w drodze wypowiedzenia (art. 2417 k.p.), przepisy o regulaminie wynagradzania (art. 772 k.p.) milczą na ten temat.
A ściślej przewidują, co do zasady, uzgodnienie jego treści z zakładową organizacją związkową (zoz), a więc zawarcie z nią porozumienia (zwanego „porozumieniem regulaminowym”) określającego zawartość tego aktu prawnego (art. 772 § 4 k.p.). W takim samym trybie dokonuje się w nim wszelkich zmian.
Wieloletni klincz
W pewnych sytuacjach dopuszczalna jest jednak jednostronna modyfikacja firmowych przepisów płacowych. Stanie się tak, gdy działające u pracodawcy zakładowe organizacje związkowe nie przedstawią wspólnego stanowiska w ciągu 30 dni od przedłożenia im projektu. Taką sytuację określa art. 30 ust. 5 ustawy z 23 maja 1991 o związkach zawodowych (DzU z 2001 r. nr 79, poz. 854 ze zm., dalej ustawa o zz).
Praktyka pokazuje jednak, że nawet najbardziej skonfliktowane ze sobą związki w sprawach najważniejszych potrafią zająć wspólne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta