Kto poświadczy staż i zarobki, gdy pracodawca zniknął
Niefrasobliwość w zbieraniu dokumentów może pozbawić prawa do emerytury albo zaniżyć jej wysokość. Warto wtedy skierować kroki tam, gdzie powinny być one przechowywane
Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wystawia pracodawca, a jeśli nie istnieje – jego następca prawny. Gdy zakład państwowy lub komunalny został zlikwidowany, taki dokument wystawi organ, który przejął dokumentację osobową i płacową.
Od czego zacząć
Szukanie dokumentacji osobowej i płacowej zakładu pracy, którego już nie ma, należy rozpocząć od ustalenia jego dokładnej nazwy i adresu, pod którym ostatnio miał siedzibę. Mogą do tego służyć zachowane szczątkowe dokumenty – pisma, notatki, wpisy w legitymacji ubezpieczeniowej. Dopiero potem można skierować kroki do archiwów.
Z prośbą o wskazanie miejsca przechowywania dokumentacji zlikwidowanego zakładu pracy można zwrócić się do Centralnego Ośrodka Informacji Archiwalnej przy Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, mieszczącej się pod adresem: Warszawa, ul. Długa 6, skr. poczt. 1005.
Ośrodek ten nie posiada żadnej dokumentacji pracowniczej. Może natomiast udzielić informacji o miejscu przechowywania dokumentacji niektórych zlikwidowanych zakładów pracy. Można też samemu prześledzić taką bazę, którą Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych zamieściła na stronie internetowej http://ewidencja.archiwa.gov.pl.
Gdzie jest następca prawny
Pracownikom, którzy zostali przejęci przez nowego pracodawcę, to on powinien...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta