Nawet małe firmy rodzinne mogą naruszać prawo konkurencji
Zdarza się, że przedsiębiorcy nieświadomie naruszają przepisy mające zapewnić funkcjonowanie wolnej i uczciwej działalności. Część z nich może sobie w ogóle nie zdawać sprawy, że obowiązują ich takie regulacje
Doświadczenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pokazuje, że przedsiębiorcy nawet nieświadomie angażują się w nielegalne porozumienia – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK. Dodaje, że wynika to zapewne z niewiedzy lub błędnych wyobrażeń odnośnie do tego, jakie zachowania w świetle przepisów antymonopolowych są dopuszczone, a jakie zakazane.
Być może część przedsiębiorców uważa, że przepisy antymonopolowe, problemy karteli, zmów i porozumień cenowych dotyczą tylko największych, a w szczególności globalnych firm. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, w jaki sposób przepisy definiują pojęcie przedsiębiorcy. Innymi słowy, jak to pojęcie jest rozumiane na potrzeby prawa związanego z ochroną wolnego rynku, konkurencji i konsumentów.
Brzmienie ustawy
Właściwą definicję zawiera ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2007 r. nr 50, poz. 331. Później przepisy te były kilkakrotnie nowelizowane. Ujednoliconą wersję tekstu ustawy można znaleźć na stronie www.uokik.gov.pl w zakładce „Prawo”.
Definicja przedsiębiorcy na potrzeby tych przepisów znajduje się w art. 4. Zgodnie z nim pod tym pojęciem rozumie się przedsiębiorcę według przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a także:
- osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta