Zdecyduje klient
Po 28 grudnia inaczej
Zdecyduje klient
Jeszcze w tym miesiącu (28 grudnia br. ) wchodzi w życie nowelizacja kodeksu cywilnego z 23 sierpnia 1996 r. , która istotnie zmienia uprawnienia z tytułu gwarancji i rękojmi za wady towaru. Co ważne, jest to zmiana na korzyść klienta.
Od października 1992 r. , zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, gwarant sam decyduje, czy udziela gwarancji na kupiony towar i sam określa jej zakres, np. termin trwania, rodzaje i liczbę wykonanych napraw, warunki, w jakich może być dokonana wymiana czy zwrot wpłaconej kwoty, adresy zakładów serwisowych itp. Karta gwarancyjna może przewidywać także dodatkowe świadczenia, np. wydanie na czas naprawy innego, zastępczego sprzętu. Wynika z tego, że odpowiedzialność gwaranta za wady fizyczne oparta jest na postanowieniach karty gwarancyjnej, którą sprzedawca przekazuje kupującemu wraz z nabywanym porzez niego towarem.
Jeżeli treść karty gwarancyjnej jest lakoniczna, chronią konsumenta przepisy kodeksu cywilnego.
Gdy kupujący wybierze gwarancję
Po 28 grudnia 1996 r. nie będzie już w kodeksie cywilnym tytułu gwarancja. Zastąpi ją tzw. gwarancja jakości. Art. 579 nowego kodeksu mówi, że kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Daje to konsumentowi prawo wyboru...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta