Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Silniki XXI wieku, czyli silniki spalinowe

10 grudnia 1996 | Nauka i Technika | ZZ

Dominacji klasycznego napędu aut nic jeszcze nie zagraża

Silniki XXI wieku, czyli silniki spalinowe

Samochodowym napędem przyszłości, XXI wieku, a przynajmniej jego początkowych lat będą nadal silniki spalinowe. Możliwości polepszania ich tzw. osiągów, zmniejszania zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin są jeszcze duże. Trudno się spodziewać, aby w bliższej przyszłości cokolwiek mogło zagrozić dominacji znanych od początków motoryzacji źródeł napędu. Nie bez znaczenia są tu też inne względy, a zwłaszcza ekonomia skali produkcji silników spalinowych. To poważny atut konstrukcji, która rozwijana jest i wytwarzana od ponad 100 lat.

W ocenie specjalistów jedynym nowym rozwiązaniem, które może wywrzeć większy wpływ na jednostki napędowe aut są ogniwa paliwowe. Inne, bardziej znane, jak silniki elektryczne zasilane z baterii akumulatorów, turbiny gazowe do samochodów czy odnowione silniki dwusuwowe mimo intensywnych prac nad nimi -- nie doprowadziły do przełomu; są od lat ciągle "obiecujące".

Stare silniki, nowe paliwa

W ocenie cytowanego...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum
Brak okładki

Wydanie: 936

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament