Silniki XXI wieku, czyli silniki spalinowe
Dominacji klasycznego napędu aut nic jeszcze nie zagraża
Silniki XXI wieku, czyli silniki spalinowe
Samochodowym napędem przyszłości, XXI wieku, a przynajmniej jego początkowych lat będą nadal silniki spalinowe. Możliwości polepszania ich tzw. osiągów, zmniejszania zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin są jeszcze duże. Trudno się spodziewać, aby w bliższej przyszłości cokolwiek mogło zagrozić dominacji znanych od początków motoryzacji źródeł napędu. Nie bez znaczenia są tu też inne względy, a zwłaszcza ekonomia skali produkcji silników spalinowych. To poważny atut konstrukcji, która rozwijana jest i wytwarzana od ponad 100 lat.
W ocenie specjalistów jedynym nowym rozwiązaniem, które może wywrzeć większy wpływ na jednostki napędowe aut są ogniwa paliwowe. Inne, bardziej znane, jak silniki elektryczne zasilane z baterii akumulatorów, turbiny gazowe do samochodów czy odnowione silniki dwusuwowe mimo intensywnych prac nad nimi -- nie doprowadziły do przełomu; są od lat ciągle "obiecujące".
Stare silniki, nowe paliwa
W ocenie cytowanego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta