W jaki sposób nie wolno informować o cenach towarów i usług
Nie można zestawiać ze sobą ceny promocyjnej produktu ze starą ceną, jeżeli ta ostatnia nie była tak naprawdę stosowana przez przedsiębiorcę. Takie działanie wprowadza w błąd klientów
Spółka zajmująca się sprzedażą leków i produktów leczniczych wprowadzała konsumentów w błąd, podając nieprawdziwe informacje o promocyjnych cenach leków. Tak uznała prezes urzędu antymonopolowego i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 123 tys. zł.
Na czym polegało zdaniem urzędu wprowadzanie w błąd? Mianowicie firma przygotowała materiały reklamowe (broszurki, gazetki), w których przedstawione były dwie ceny tych samych produktów. Przy tym wyższa cena była określana jako „stara cena" lub była ona przekreślona.
Na tym tle widniała niższa cena produktu. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że te „stare ceny" były wyliczane przez przedsiębiorcę (były to średnie ceny detaliczne ustalane na podstawie zwyczajowych marż – o czym była informacja w ulotkach, sporządzona mniejszą czcionką), a nie wynikały z faktycznie stosowanych cen sprzedaży w reklamowanych aptekach przed okresem, na jaki były wydawane broszury reklamowe.
A takie działanie stanowi czyn nieuczciwej praktyki rynkowej. Mówiąc dokładniej można tu wskazać na naruszenie art. 5 ust. 3 pkt 5 oraz art. 5 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007r. nr 171, poz. 1206).
Treść przepisów
Art. 4 wymienionej ustawy stanowi, że praktyka...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta