Opłaty za eksploatację odliczamy, choć nie w całości
Z biurem w domu wiążą się wydatki, np. na prąd, wodę, gaz czy czynsz. Można zaliczyć je do kosztów prowadzonej działalności. Aby to zrobić, konieczne jest jednak dokonanie prostych działań matematycznych
Siedziba firmy w domu lub mieszkaniu to dla jednych konieczność (bo oszczędzają wydatki lub nie mają wystarczających środków na kupno lub wynajęcie lokalu), dla innych zaś – wygoda, bo wszystko jest „pod ręką”. Jednak
w tym drugim przypadku pewnym problemem może być rozliczanie ponoszonych wydatków związanych z eksploatacją domu czy mieszkania do kosztów podatkowych. Nie można bowiem odliczyć ich w całości. Wysiłku wymaga również w takim przypadku udokumentowanie ponoszonych wydatków.
Trzeba również będzie – w przypadku kontroli ze strony organów podatkowych – udowodnić, że wydatki służyły celom firmowym, a nie prywatnym. Tylko bowiem wydatki związane z firmą wolno odliczyć.
Zgodnie potwierdzają to organy podatkowe. W ich opinii jedynie w przypadku, gdy posiadany przez podatnika lokal, jako całość lub wyodrębnione w tym lokalu pomieszczenie, służy tylko i wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej i jednocześnie nie służy celom osobistym, nie ma przeszkód do zaliczenia wydatków związanych z jego utrzymaniem i eksploatacją do kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast wtedy, gdy pomieszczenie jest wykorzystywane przede wszystkim na cele prywatne, a jedynie dodatkowo jest wykorzystywane w prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, wydatki związane z posiadaniem takiego pomieszczenia stanowią...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta