Jeszcze nie sięgnęliśmy dna
Cięcie kosztów jest niezbędne, ale nie przyniesie żadnych korzyści, jeśli nie będziemy mieli jednocześnie planów rozwoju na przyszłość i wizji, gdzie chcemy być za 5–10 lat – mówi prezes Renault Carlos Tavares w rozmowie z Danutą Walewską
Rz: Czy pana zdaniem Europa zdoła kiedykolwiek wyjść z gigantycznej zapaści na rynku motoryzacyjnym?
Carlos Tavares: Chciałbym, żeby na to pytanie odpowiedzieli politycy. Na podstawie badań rynkowych widać, że rynek europejski nie powróci do poziomu z lat 2006–2007 przynajmniej do roku 2018. Jeśli więc pojawi się ożywienie, to będzie bardzo powolne. Europa najtrudniejszy czas ma jeszcze przed sobą. Jeszcze w styczniu prognozowano, że rynek skurczy się o 3 proc. W połowie roku wiadomo było, że będzie to minus 8 proc. We Francji sądziliśmy, że będzie to minus 6 proc., a spadek jest dwucyfrowy. Odbudowa zaś zacznie się, dopiero gdy rynek sięgnie dna, a do tego jeszcze nie doszło. Pozostaje nadzieja, że nastąpi to wkrótce. W tej chwili najważniejsze, by konsumenci odzyskali zaufanie. Tak jak w Stanach Zjednoczonych w latach 2008–2009. Jak długo więc Europejczycy nie będą pewni swojej przyszłości, przeważy naturalna ludzka reakcja: raczej oszczędzę pieniądze, niż je wydam.
Mówi pan: to problem dla polityków. Co mogą zrobić politycy?
Jeśli cały czas mówią o cięciu kosztów, oszczędzaniu,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta