Zwalnianie pracowników nie zawsze remedium na kryzys
W obliczu kłopotów finansowych przedsiębiorcy często w pierwszej kolejności upatrują rozwiązania sytuacji w zmniejszeniu liczby etatów. Tymczasem pozbycie się pracownika bywa zwykle łatwiejsze od skutecznej rekrutacji. Warto zatem przed podjęciem takiej decyzji rozważyć inne możliwości
Doświadczenia związane z kryzysem ekonomicznym pokazują, że zwalnianie pracowników może wcale nie stanowić najlepszego remedium na problemy finansowe pracodawcy. Załamania koniunktury nie są zwykle zjawiskiem trwałym, a sytuacja gospodarcza na rynku cechuje się znaczną dynamiką i podlega okresowym wahaniom. Warunki prowadzenia działalności gospodarczej niejednokrotnie ulegają poprawie szybciej niż się spodziewano, a w konsekwencji – mogą pojawić się ponowne zapotrzebowania kadrowe.
Co istotne, zwolnienie pracownika stanowi zwykle mniejszy problem niż rekrutacja jego następcy. Dlatego przed podjęciem decyzji o redukcji etatów, warto rozważyć alternatywne scenariusze, które nie prowadzą do nieodwracalnej utraty doświadczonych i cenionych pracowników.
Zwalnianie pracowników nie wpływa korzystnie na wizerunek pracodawcy i to nie tylko wśród samych zainteresowanych, czyli pozbawionych posady. Decyzję o zmniejszeniu liczby etatów warto więc przemyśleć również w kontekście budowania tego wizerunku.
Nienaruszony wizerunek
Pracodawca, który w obliczu kryzysu nie ucieka się do radykalnych rozwiązań, ale stara się zaradzić problemom, podejmując działania uwzględniające również interes pracowników, może liczyć na większe zrozumienie ze strony załogi i zyskać jej przychylność dla podejmowanych działań....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta