VAT w samorządach – czy to sielanka
Słuszna jest teza wynikająca z niedawnej uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego, że jednostki budżetowe gminy nie powinny być traktowane jako odrębny podatnik VAT. W praktyce może się to jednak okazać trudne w realizacji – piszą eksperci.
24 czerwca 2013 br. poszerzony skład NSA podjął bardzo ważną i oczekiwaną przez jednostki samorządu terytorialnego uchwałę (sygn. I FPS 1/13), w której stwierdzono, że jednostki budżetowe tworzone przez organy samorządu terytorialnego nie prowadzą samodzielnie działalności gospodarczej, a w konsekwencji nie są samodzielnymi podatnikami VAT.
Wskazana uchwała, jak to zwykle bywa w przypadku rozstrzygnięć wyczekiwanych i kontrowersyjnych, stała się pretekstem do szerszej dyskusji na temat rozliczeń VAT dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wobec powyższego podsumowania uchwały NSA i jej zastosowania w codziennej praktyce podjęli się na łamach „Rzeczpospolitej" panowie Krzysztof Sachs (doradca podatkowy i partner w Ernst & Young) oraz Marcin Urban (skarbnik miasta Wrocławia). Po przeczytaniu tekstu, który ukazał się 4 lipca 2013 r., zaczęliśmy się jednak zastanawiać, czy nie wyłania się z niego nieco nazbyt sielankowy obraz sytuacji prawnopodatkowej jednostek samorządu terytorialnego, w świetle którego uchwała NSA może być lekiem na całe zło skomplikowanej polityki podatkowej prowadzonej przez samorządy. Co więcej, nasze obawy zdają się znajdować potwierdzenie w sygnałach, jakie otrzymujemy od skarbników jednostek samorządu terytorialnego.
Słuszność stanowiska NSA
Niejako na wstępie należy zauważyć, że główna teza wynikająca z uchwały...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta