Rada nie o wszystkim się dowie
Szef musi informować przedstawicieli pracowników tylko o tych sprawach, które mają wpływ na interesy ogółu zatrudnionych. Nie powinien udzielać informacji dotyczących konkretnej osoby
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji pracodawca musi przekazywać radzie pracowników informacje o:
- działalności i sytuacji ekonomicznej zakładu oraz przewidywanych w tym zakresie zmianach,
- stanie, strukturze i przewidywanych zmianach zatrudnienia oraz działaniach mających na celu utrzymanie poziomu zatrudnienia oraz
- działaniach, które mogą powodować istotne zmiany w organizacji pracy lub podstawach zatrudnienia u pracodawcy.
Zakres ten jest szeroki i jednocześnie ramowy. Użycie pojęć generalnych może stwarzać – jakże mylne – wrażenie, że przedstawiciele zatrudnionych mają dostęp do wszelkich danych dotyczących szefa. W rzeczywistości należy przekazać tylko takie informacje, które są niezbędne do osiągnięcia celu, jakim jest ochrona interesów podwładnych.
Przykład
Pracodawca realizuje kluczową dla swojej działalności inwestycję, w zakresie której zawiera znaczącą w skali całej swojej działalności umowę z dostawcą. Następnie kontrakt zostaje rozwiązany, a w jego miejsce zawarty nowy – z kolejnym dostawcą.
Rada pracowników miała prawo uzyskać informację o pierwotnej umowie, jeżeli miała ona wpływ na działalność pracodawcy w stopniu mogącym wywrzeć skutki na sytuację zatrudnionych. Natomiast szef nie ma
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta