Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nie naginaj faktów na potrzeby reklamy własnego produktu

11 lutego 2014 | Prawo i praktyka | Michał Kołtuniak

INFORMACJE | Podawanie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o towarze lub usłudze narusza interesy konsumentów i grozi nałożeniem na przedsiębiorcę kary finansowej.

Praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. Przykładem takiego zachowania może być zachwalanie własnego produktu jako wyróżniającego się na rynku, lepszego od podobnych produktów konkurentów, posiadającego specyficzne cechy, jeżeli wszystko to nie jest zgodne z prawdą. Jeżeli firma może udowodnić, że wszystkie podawane przez nią dane są prawdziwe, to oczywiście ma do tego prawo, jeżeli jednak próbuje naginać rzeczywistość, może to skończyć się nałożeniem wysokiej kary. Za co? Za naruszenie tzw. zbiorowych interesów konsumentów. Zgodnie bowiem z art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2007 r. nr 50, poz. 331 ze zm.) zakazane jest stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Jak wyjaśnia ten przepis, przez taką praktykę rozumie się bezprawne działania przedsiębiorcy, które narusza takie interesy. Bezprawność działania może dotyczyć zarówno naruszenia norm prawnych (np. przepisów konkretnej ustawy lub rozporządzenia), jak i norm obyczajowych i moralnych, co nazywa się naruszeniem zasad współżycia społecznego. Artykuł 24 wymienia także...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9761

Wydanie: 9761

Spis treści
Zamów abonament