Jak należy fakturować sprzedaż mediów
VAT | Dla firm sprzedających energię czy wodę wczesne wystawianie dokumentów sprzedaży stało się od 1 stycznia nieopłacalne. Przyśpiesza bowiem termin rozliczenia podatku.
Od 1 stycznia 2014 r. zmienił się sposób powstawania obowiązku podatkowego z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług w zakresie tzw. mediów (dalej: sprzedaż mediów), czyli dostaw energii elektrycznej, energii cieplnej i gazu oraz świadczenia usług dostarczania wody, odprowadzania ścieków oraz odbierania odpadów. Nowy sposób powstawania obowiązku podatkowego pośrednio wpłynął na zasady fakturowania sprzedaży mediów.
Co się zmieniło
Do końca 2013 r. obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży mediów powstawał najczęściej z chwilą upływu terminu płatności (zob. art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r.). Moment wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż mediów nie wpływał zatem, co do zasady, na powstawanie obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów. Powodowało to, że faktury dokumentujące sprzedaż mediów mogły być wystawiane bez konsekwencji w postaci powstania obowiązku podatkowego długi czas przed upływem terminu płatności.
Od 1 stycznia 2014 r. upływ terminu płatności nadal ma znaczenie dla powstawania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów, lecz tylko w przypadkach, gdy wcześniej nie została wystawiona faktura. Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży mediów powstaje bowiem obecnie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta