Jak prawidłowo zorganizować loterię promocyjną
POSTĘPOWANIE | Loterie, w których uczestniczy się, nabywając towar lub usługę, i których skutkiem jest wygrana pieniężna lub rzeczowa, są grami hazardowymi. Przed urządzeniem imprezy organizator musi uzyskać zezwolenie dyrektora izby celnej.
Anna Puszkarska radca prawny
Urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych jest dozwolone wyłącznie na zasadach określonych w ustawie z 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Krok 1.
Ustal charakter imprezy promocyjnej
Zgodnie z ww. ustawą grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Takimi grami są m.in. loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe (art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych).
Jak zwrócił uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 11 czerwca 2013 r. (sygn. akt II GSK 849/11), w sytuacji, gdy wynik jakiegokolwiek etapu określanej mianem konkursu gry jest przypadkowy, a więc niezależny od woli (wiedzy, zręczności) uczestnika gry, to należy przyjąć, że ten etap ma wpływ na ostateczny wynik gry, co przesądza o jej losowym charakterze. Wprowadzenie do konkursu dodatkowego elementu wiedzy na etapie, gdzie każdemu uczestnikowi przypisana już jest po wyniku pierwszego etapu konkursu nagroda pieniężna lub rzeczowa, stwarza jedynie pozory braku losowego charakteru i nie może zmienić oceny, że mamy do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta