Szykują się na starcie nie tylko z Chińczykami
Mój biznes | Polscy naukowcy z Gdańska połączyli siły z biznesmenami. Chcą podbić rynek inteligentnych opakowań, które informują o jakości produktów.
Grażyna Błaszczak
Z wynalazkami powstającymi w uczelnianych laboratoriach bywa różnie. Nawet najciekawsze pomysły pozostają tam na wieki, jeśli naukowcom zabraknie podejścia biznesowego. Tym razem było inaczej. Twórcy inteligentnej nalepki (informuje o tym, czy dany produkt był przechowywany w odpowiedniej temperaturze) nie tylko opatentowali swój wynalazek, ale też wyszli z nim z uczelni, założyli spółkę i znaleźli pierwszych chętnych do zakupu ich indykatorów, m.in. w Niemczech, Holandii i Turcji.
A łatwo nie było. Zwłaszcza gdy świat obiegła informacja o inteligentnych etykietach na produkty spożywcze stworzonych przez Chińczyków (chociaż w Europie i USA też rośnie konkurencja).
Zaiskrzyło po latach
Koncepcję produktu wraz ze zgłoszeniami patentowymi stworzył zespół pod kierownictwem dr. hab. inż. Wojciecha Chrzanowskiego z Katedry Chemii Fizycznej Politechniki Gdańskiej.
– Sam pomysł tzw. inteligentnej nalepki narodził się w 2006 r. na Politechnice Gdańskiej. Prawa do patentów i rozwiązania kupiła firma...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta