Ryzykowna cesja praw
Zamówienia publiczne | Decydując się na obrót wierzytelnościami wykonawcy oraz nabywcy powinni uwzględnić niebezpieczeństwo uznania umowy przelewu wierzytelności za nieważną z mocy prawa oraz podjąć kroki w celu zabezpieczenia się przed negatywnymi konsekwencjami wynikającymi z jej nieważności.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy – Prawo zamówień publicznych (p.z.p.) zamówienia publicznego udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami tej ustawy. Przepis ten odgrywa istotną rolę nie tylko na etapie prowadzenia samego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, nakładając na zamawiającego obowiązek udzielenia zamówienia wyłącznie wykonawcy uczestniczącemu w postępowaniu, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Determinuje również zakres potencjalnych zmian podmiotowych po stronie wykonawcy już po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Na gruncie tego przepisu przyjmowana jest wykładnia znajdująca swoje źródło w wyroku Sądu Najwyższego z 13 stycznia 2004 r. (V CK 97/03), zgodnie z którą zakaz zmian podmiotowych po stronie wykonawcy dotyczy zakazu przejęcia długu (zgodnie z art. 519 i nast. k.c.) i wstąpienia w miejsce wykonawcy (będącego dłużnikiem zamawiającego wybranym zgodnie z przepisami ustawy p.z.p.) osoby...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta