Reklama produktu inwestycyjnego musi informować nie tylko o korzyściach
FINANSE | Przedsiębiorca, który zachęca klientów do powierzenia mu ich środków, może przedstawiać wizje ewentualnych zysków. Nie wolno mu jednak zapomnieć o poinformowaniu o ryzyku i o tym, w co tak naprawdę będą lokowane pieniądze.
Michał Kołtuniak
Konsument na rynku finansowym nie może być wprowadzany w błąd, a produkt inwestycyjny obarczony ryzykiem nie powinien być oferowany jako pewny i bezpieczny. Przedsiębiorca ma obowiązek w jasny i jednoznaczny sposób sformułować informację, na czym polega inwestycja i w jaki sposób zabezpieczone są ulokowane przez konsumenta środki. O tym wszystkim przypomniał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podtrzymując decyzję urzędu antymonopolowego.
Przedsiębiorcy, którzy oferują konsumentom produkty inwestycyjne, nie mogą ograniczać się tylko do przedstawiania im możliwych korzyści. Klienci takich firm muszą wiedzieć też o istniejącym ryzyku, przeznaczeniu inwestowanych środków i ich zabezpieczeniu. W jasny, dokładny i jednoznaczny sposób należy określić rodzaj umowy, która ma być zawarta, a także wszystkie prawa i obowiązki stron, które z niej wynikają. Tymczasem z praktyki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że przedsiębiorcy nie zawsze wywiązują się z tych obowiązków. Od 2012 roku niezgodne z prawem praktyki przedsiębiorców z branży finansowej zostały zakwestionowane przez UOKiK w ponad 170 decyzjach.
Praktyka ze Szwajcarii
Przykładem takich działań kontrolnych UOKiK jest decyzja z grudnia 2012 roku w sprawie spółki Socket Resources ze Szwajcarii oferującej konsumentom...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta