Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Reklama produktu inwestycyjnego musi informować nie tylko o korzyściach

21 października 2014 | Prawo i praktyka

FINANSE | Przedsiębiorca, który zachęca klientów do powierzenia mu ich środków, może przedstawiać wizje ewentualnych zysków. Nie wolno mu jednak zapomnieć o poinformowaniu o ryzyku i o tym, w co tak naprawdę będą lokowane pieniądze.

Michał Kołtuniak

Konsument na rynku finansowym nie może być wprowadzany w błąd, a produkt inwestycyjny obarczony ryzykiem nie powinien być oferowany jako pewny i bezpieczny. Przedsiębiorca ma obowiązek w jasny i jednoznaczny sposób sformułować informację, na czym polega inwestycja i w jaki sposób zabezpieczone są ulokowane przez konsumenta środki. O tym wszystkim przypomniał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podtrzymując decyzję urzędu antymonopolowego.

Przedsiębiorcy, którzy oferują konsumentom produkty inwestycyjne, nie mogą ograniczać się tylko do przedstawiania im możliwych korzyści. Klienci takich firm muszą wiedzieć też o istniejącym ryzyku, przeznaczeniu inwestowanych środków i ich zabezpieczeniu. W jasny, dokładny i jednoznaczny sposób należy określić rodzaj umowy, która ma być zawarta, a także wszystkie prawa i obowiązki stron, które z niej wynikają. Tymczasem z praktyki Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że przedsiębiorcy nie zawsze wywiązują się z tych obowiązków. Od 2012 roku niezgodne z prawem praktyki przedsiębiorców z branży finansowej zostały zakwestionowane przez UOKiK w ponad 170 decyzjach.

Praktyka ze Szwajcarii

Przykładem takich działań kontrolnych UOKiK jest decyzja z grudnia 2012 roku w sprawie spółki Socket Resources ze Szwajcarii oferującej konsumentom...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9972

Wydanie: 9972

Spis treści
Zamów abonament