Gdy w firmie jest pracownik, trzeba założyć dla niego kartę przychodów
PIT | Każdy przedsiębiorca, który angażuje w działalności gospodarczej inne osoby na podstawie umów o pracę, musi prowadzić ewidencję wypłacanych im należności. Powinny się w niej znaleźć konkretne informacje.
Marcin Szymankiewicz
Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Od lipca 2014 r. zatrudniam pracownika. Do tej pory prowadziłam działalność samodzielnie. Czy w związku z pojawieniem się w firmie pracownika dochodzą mi jakieś obowiązki ewidencyjne? – pyta czytelniczka.
Tak.
Czytelniczka powinna założyć i prowadzić indywidualną (imienną) kartę przychodów dla tego pracownika. Zobowiązuje ją do tego § 5 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 1037). Mówi on, że podatnicy wypłacający pracownikom należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o PIT, są obowiązani prowadzić indywidualne (imienne) karty przychodów pracowników.
Za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Nie tylko pensja
W karcie przychodów należy więc wykazać wynagrodzenia i inne przychody wypłacone pracownikowi w danym miesiącu. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta