Strony e-sklepów już nigdy nie będą takie same
Do zawarcia umowy w sieci nie dojdzie, jeśli przedsiębiorca nie zorganizuje tak sprzedaży, aby konsument w momencie kupowania wyraźnie potwierdził, że wie, iż zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty, np. poprzez użycie czytelnego przycisku „zamówienie z obowiązkiem zapłaty".
Wraz z wejściem w życie 25 grudnia nowej ustawy o prawach konsumenta (DzU z 24 czerwca, poz. 827), implementującej dyrektywę 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów, zwiększy się zakres obowiązków informacyjnych przedsiębiorców działających w sieci. Przedsiębiorcy powinni uważnie zapoznać się z katalogiem nowych informacji, gdyż niezrealizowanie ich może spowodować poważne konsekwencje.
Wola związania się umową
Informacje, które przedsiębiorca będzie zobowiązany podać konsumentowi, mają charakter przedumowny, co oznacza, że powinny być mu udzielone przed związaniem umową. Pojęcie „wyrażenia woli związania umową" jest dosyć nieostre, ale można mieć pewność, że przedsiębiorca powinien udzielić konsumentowi wszystkich niezbędnych informacji przed momentem wyrażenia przez niego woli związania się umową. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim, zależy to od rodzaju umowy zawieranej na odległość. Należy pamiętać o tym, że już samo zarejestrowanie konta w danym serwisie internetowym stanowi zawarcie umowy na odległość, w związku z czym informacje powinny zostać przekazane konsumentowi, zanim to nastąpi.
Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zamieszczenie wszystkich wymaganych informacji na stronie internetowej przedsiębiorcy, gdyż zgodnie z nową ustawą, przedsiębiorca ma obowiązek udzielić informacji w sposób odpowiadający rodzajowi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta