Zamiast samochodów będziemy oferować mobilność
Rozmowa | Prezes zarządu Volkswagen Bank Mikołaj Woźniak mówi o wizji mobilności oraz polskim rynku motoryzacyjnym.
Branża leasingowa wprowadza nowe produkty ułatwiające nabycie samochodu, a tymczasem średni wiek auta rośnie, sprzedaż jest słaba. Dlaczego?
Mikołaj Woźniak: Obraz nie jest tak jednoznaczny, bo rynek europejski jest zróżnicowany. Na przykład Hiszpania od półtora roku notuje wzrost sprzedaży nowych aut dzięki premii za złomowanie. Od wielu lat rośnie sprzedaż w Wielkiej Brytanii i tam też jest najmłodszy park samochodowy: średnia wieku auta to siedem lat, gdy w Niemczech blisko dziewięć lat, a na hiszpańskim rynku nadal ponad 11 lat. Rekordowo stary jest park pojazdów w Grecji, gdzie średni wiek samochodu dochodzi do 13 lat.
Hiszpania jest dobrym przykładem walki ze spadkowym trendem w przemyśle motoryzacyjnym. Rząd wprowadził tam program złomowania pojazdów i przy zakupie nowego auta dopłaca tysiąc euro. Drugie tyle dorzuca producent i klient ma o 2 tys. euro tańszy samochód.
Tylko że to rozwiązanie wymaga wydania sporych sum z budżetu...
Warto się zastanowić, czy rzeczywiście rząd do tej akcji dopłaca. Przecież otrzymuje zwrot podatku VAT. Przy średniej cenie 15 tys. euro za samochód VAT wynosi ponad 3 tys. euro, zatem rząd, wypłacając premie złomowe, faktycznie inwestuje i zarabia pieniądze. Podobny mechanizm wykorzystano w Niemczech....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta