Jakość i niezawodność kosztują
Poczta Polska jest jedynym podmiotem dysponującym zasobami i potencjałem, aby sprostać bezpiecznej i terminowej realizacji pocztowej usługi publicznej.
Łukasz Gołębiowski
Jeszcze przed końcem roku zostanie ogłoszony przetarg na pocztowego operatora wyznaczonego. Kryteria, jakie w nim zostaną ustanowione, określą kształt rynku pocztowego w Polsce na najbliższe dziesięć lat. Od mądrości naszego państwa będzie zależało, czy wygra najlepszy.
Debatując o polskim rynku pocztowym, wypada rozdzielić dwie kwestie – fakt istnienia w pełni zliberalizowanego rynku i funkcję pocztowego operatora wyznaczonego, który ma łagodzić skutki zawodności rynku i wypełniać zadania państwa wobec obywateli. Obecnie w każdym kraju Unii Europejskiej funkcję operatora wyznaczonego pełni dawna poczta narodowa, Poczta Polska nie jest tu wyjątkiem. Jako pierwsi w Europie organizujemy przetarg na operatora wyznaczonego. Kluczowe więc wydaje się pytanie, jakie kryteria powinna spełniać firma, która zwycięży w tym przetargu.
Obowiązki operatora wyznaczonego
Operator wyznaczony to firma, która powinna godzić efektywność kosztową z misją publiczną, jaką jest świadczenie wysokiej jakości, umiarkowanych cenowo, jednolitych usług pocztowych na terenie całego kraju. Dlatego wśród najważniejszych kryteriów oceny startujących w przetargu firm powinna znaleźć się wielkość własnej sieci placówek pocztowych oraz liczba pracowników zatrudnionych na stałe umowy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta