Odsetki to łatwy temat? Nie w rachunkowości budżetowej
Stosowany w praktyce podział na księgi rachunkowe budżetu i urzędu jednostki samorządu terytorialnego oraz sprzeczne uregulowanie zagadnienia odsetek w dwóch rozporządzeniach powodują, że ich ewidencjonowanie budzi wątpliwości.
Model rachunkowości budżetowej realizowany w naszym kraju jest obciążony problemami ewidencyjnymi niektórych nawet prostych zagadnień księgowych. Przykładem doskonale obrazującym to zjawisko może być ewidencja przychodów i kosztów z tytułu odsetek, które są przecież typowymi przychodami i kosztami finansowymi. Źródłem tych problemów są przyjęte w unormowaniach prawnych błędne koncepcje prowadzenia rachunkowości budżetowej. Wyrażają się one m.in. w dwoistej organizacji rachunkowości w jednostkach samorządu terytorialnego (jst) oraz dualnej formie unormowań prawnych rachunkowości budżetowej na poziomie rozporządzeń:
1. W pierwszym przypadku chodzi o powszechnie praktykowany, ale nieuzasadniony merytorycznie i prawnie podział na księgi rachunkowe budżetu i urzędu jst.
2. Drugi przypadek dotyczy równoległego uregulowania sprawy odsetek w dwóch aktach prawnych, a mianowicie:
- rozporządzeniu ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. DzU z 2013 r. poz. 289 ze zm.; dalej: rozporządzenie o rachunkowości budżetowej)...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta