Polskie firmy coraz bardziej rodzinne
DEBATA | Lata ciężkiej pracy, rozwoju oraz zdobywania pozycji na rynku sprawiły, że wiele z tych podmiotów to liderzy swoich branż o ugruntowanej i bezpiecznej pozycji. Przed nimi jednak pojawiają się nowe wyzwania. Grzegorz PSujek
Jakie znaczenie dla rozwoju polskiej gospodarki mają firmy rodzinne? Jakie zagrożenia oraz jakie szanse przed nimi? Z czym będą w najbliższych latach borykać się ich założyciele?
Odpowiedzi na te pytania szukali eksperci biorący udział w debacie pt. „Znaczenie firm rodzinnych dla rozwoju polskiej gospodarki. Wartości wnoszone przez rodzinny biznes – dylematy dotyczące wzrostu firm oraz podstawowe zagrożenia", zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą".
Trzy dekady szukania tożsamości
Końcówka lat 80. i początek lat 90. to okres transformacji ustrojowej w Polsce. Jest to także okres, w którym powstało wiele działających do dzisiaj firm rodzinnych.
Niemal z dnia na dzień biznes, budowany od podstaw, z minimalnym kapitałem początkowym, wyszedł na rynek, by w błyskawicznym tempie zapewnić podaż tych dóbr i usług, których nie był w stanie dostarczyć słabnący sektor państwowy. To właśnie im zawdzięczamy płynne przejście z gospodarki centralnie planowanej na gospodarkę rynkową. Trudno nie docenić ich znaczenia.
– Jeśli popatrzymy na krajobraz przedsiębiorczości rodzinnej po tych niemal 30 latach, to mamy przypadki, na które patrzymy z wielkim podziwem i dumą – mówiła Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
Podkreślała przy tym, że choć mamy wielu championów, to musimy jednak pamiętać, że rodzinne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta