Branża motoryzacyjna napędza polski eksport, ale jej wyniki słabną
GOSPODARKA | Spadek popytu na samochody w Europie zmniejszy zamówienia dla polskich dostawców części i komponentów aDAM WOŹNIAK
Eksport branży motoryzacyjnej odnotował w 2018 r. kolejny rekord: jego wartość sięgnęła 25,95 mld euro. Zapracowały na niego przede wszystkim części i akcesoria, których zagraniczna sprzedaż warta była 12,19 mld euro i zwiększyła się w ujęciu rocznym o 7,64 proc.
Eksport polskiej motoryzacji rośnie nieprzerwanie od 2013 r. Ale mimo ustanawiania kolejnych rekordów jego dynamika wyraźnie słabnie. Jeśli w latach 2015–2017 wartość eksportu rosła rocznie o ok. 10 proc., to w 2018 r. wzrost skurczył się do 3 proc. W 2018 r. wzrost przychodów w segmencie części i komponentów, decydujących o kondycji sektora, był najniższy w ciągu ostatnich siedmiu–ośmiu lat. W porównaniu z 2017 r. pod kreską znalazły się fabryki samochodów, gdzie wartość produkcji zmalała o 2 proc., do 55,1 mld zł. Nic dziwnego: produkowane tam modele efekt nowości mają już za sobą.
Lepsze niż przed rokiem wyniki osiąga jedynie Volkswagen Poznań specjalizujący się w samochodach dostawczych, który w ub. roku uruchomił nowa fabrykę dużych dostawczaków we Wrześni.
Osobowe w odstawkę
Słabnąca sprzedaż samochodów osobowych za granicą sprawiła, że ich polski eksport już drugi rok z rzędu odnotował spadek. W 2018 r. wyniósł on prawie 11 proc. przy wartości 6,15...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta