Twórcy tracą przez filmy w internecie
Tantiemy są od lat wypłacane za eksploatację dzieł w telewizji, sieciach kablowych, na DVD czy w kinach. Dlaczego serwisy streamingowe miałyby działać na innych zasadach? – pyta Dominik Skoczek, dyrektor ZAPA.
Jakich pieniędzy dotyczy spór polskich filmowców z Netflixem i innymi platformami?
Szacujemy, że powinniśmy zainkasować na rzecz naszych twórców sumy zbliżone do kwot przekazywanych przez platformy streamingowe na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, czyli ok. 30 mln zł rocznie z całego rynku VOD i serwisów streamingowych.
Byliście pewni, że właśnie opracowywana ustawa to umożliwi.
Byliśmy tego pewni od wielu miesięcy, bo dyrektywa UE, która wprowadza obowiązkowe tantiemy, została przyjęta już w 2019 r. Ustawa wdrażająca tę dyrektywę do prawa krajowego powinna wejść w życie do 2021 r. Polski projekt nie trafił jednak jeszcze do Sejmu. Przepis nadal się w nim znajduje, choć wiemy, że w jakimś osobnym trybie, po zakończonych konsultacjach resortowych, minister cyfryzacji Janusz Cieszyński złożył pismo, by ten kluczowy zapis usunąć. Jego pismo do ministra kultury nie ma uzasadnienia, nie wiadomo, co nim kierowało, nie znamy też stanowiska ministra kultury.
O co dokładnie stara się ZAPA?
Chcemy dostosowania przepisów do obecnych zasad dystrybucji filmów. Tak, aby udostępnianie filmów w internecie było objęte obowiązkową wypłatą tantiem. Tantiemy są od lat...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta