Branża e-commerce spowolnienie w handlu odczuwa znacznie mniej
Tylko co trzeci kupujący online z powodu rosnących cen zmienił swoje zachowania zakupowe. W efekcie sklepy internetowe mniej od stacjonarnych trapi kryzys.
Z badania OpinionWay wynika, że 92 proc. konsumentów odczuwa wpływ inflacji, a 62 proc. zdecydowanie. Mimo to 64 proc. nie zmieniło swoich zachowań zakupowych online. Tymczasem w przypadku sklepów stacjonarnych o takiej zmianie mówi nawet 80 proc. badanych. Zmiany w przypadku nawet podstawowych produktów mogą być jeszcze większe.
Mocny kanał sprzedaży
– Niektóre zmiany w 2023 r. mogą wpłynąć na opóźnienie procesu obniżki cen. Są to m.in. wzrost płacy minimalnej czy powrót do wyższych stawek VAT na gaz, paliwa i energię elektryczną – mówi Justyna Rybacka, doktor ekonomii i finansów z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdyni. – Nie bez znaczenia będą rosnące ceny najmu spowodowane wyższymi stopami procentowymi czy wyższe ceny produktów z importu, np. warzyw z Europy czy półproduktów z Chin – dodaje.
W efekcie zmiany zachowań zakupowych będą postępowały. Widać już spadki sprzedaży nawet podstawowych produktów spożywczych, nie mówiąc o innych, jak choćby sprzęt...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta