Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Zapomniane królestwo, część II

26 maja 2023 | Rzecz o historii | Marcin Niemojewski
„Obrona Rorke’s Drift w 1879 r.”, obraz Alphonse’a de Neuville’a z 1880 r.
autor zdjęcia: Art Gallery of New South Wales/Wikimedia Commons
źródło: Rzeczpospolita
„Obrona Rorke’s Drift w 1879 r.”, obraz Alphonse’a de Neuville’a z 1880 r.
Stanley Baker w roli porucznika Johna Charda oraz Michael Caine jako porucznik Gonville Bromhead w filmie „Zulu” z 1964 r.
autor zdjęcia: BEW
źródło: Rzeczpospolita
Stanley Baker w roli porucznika Johna Charda oraz Michael Caine jako porucznik Gonville Bromhead w filmie „Zulu” z 1964 r.
Cetshwayo – ostatni władca niepodległego państwa Zulusów w latach 1872–1879
autor zdjęcia: The Royal Collection /Wikimedia Commons
źródło: Rzeczpospolita
Cetshwayo – ostatni władca niepodległego państwa Zulusów w latach 1872–1879
„Bitwa pod Isandlwaną”, obraz Charlesa Edwina Frippa z 1885 r.
autor zdjęcia: National Army Museum/Wikimedia Commons
źródło: Rzeczpospolita
„Bitwa pod Isandlwaną”, obraz Charlesa Edwina Frippa z 1885 r.

Spektakularne zwycięstwo Zulusów pod wzgórzem Isandlwana było zarazem ich największym sukcesem w trakcie wojny z Anglikami. Bitwa o Rorke’s Drift, o której opowiada „Zulu”, miała już inny przebieg i była zwiastunem przyszłej klęski Zululandu.

Film „Zulu” w reżyserii Cy Endfielda otwiera scena przedstawiająca rozległe pobojowisko u stóp masywnego wzgórza Isandlwana, zawdzięczającego swą nazwę dostrzeżonemu przez autochtonów podobieństwu do krowiego żołądka. Jest 22 stycznia 1879 r. i – jak widać na ekranie – nazwa stała się właśnie makabrycznie adekwatna. Armia brytyjska poniosła tu przed chwilą jedną z największych porażek doby wiktoriańskiej; wśród ciał angielskich żołnierzy krążą jeszcze w poszukiwaniu broni i trofeów wojownicy zuluscy.

Akcja filmu z 1964 r. zaczyna się więc tam, gdzie kończy się „Świt Zulu” Douglasa Hickoxa z 1979 r., którego treść i historyczna osnowa były tematem pierwszej części tego artykułu. Warto w tym miejscu przypomnieć, że ta zbieżność to nie przypadek – Endfield współtworzył również obraz Hickoxa jako scenarzysta. I nie przypadkiem film, który powstał jako pierwszy, koncentrował się na bitwie stoczonej tego samego dnia, ale później, a przy tym mającej pozornie mniejszy wpływ na losy wojny. W odróżnieniu bowiem od amerykańskiego „Świtu Zulu” i pomimo tego, że reżyser również był Amerykaninem, „Zulu” to była produkcja brytyjska. A to miało znaczenie.

Endfield cieszył się już pewnym uznaniem w amerykańskiej branży filmowej, gdy na początku lat 50. został oskarżony przez...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12580

Wydanie: 12580

Spis treści

Reklama

Zamów abonament