Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Żywność premium w dobie inflacji

26 maja 2023 | Ekonomia i rynek | Aleksandra Ptak-Iglewska
Polscy konsumenci nauczyli się sięgać po droższą żywność, której cena jest wyższa ze względu np. na uprawy ekologiczne lub wyższą jakość – i nie wszyscy są skorzy do rezygnacji z tych kategorii
autor zdjęcia: shutterstock
źródło: Rzeczpospolita
Polscy konsumenci nauczyli się sięgać po droższą żywność, której cena jest wyższa ze względu np. na uprawy ekologiczne lub wyższą jakość – i nie wszyscy są skorzy do rezygnacji z tych kategorii

Konsumenci robią zakupy ostrożniej i patrzą na ceny. A jednak producenci żywności ekologicznej nie widzą kryzysu i chcą wzmacniać eksport, także do krajów azjatyckich.

Wzrost cen żywności jest rekordowy w perspektywie nawet dwóch ostatnich dekad. Jednak poprzednie lata względnej stabilizacji i wzrostu płac sprawiły, że konsumenci nauczyli się sięgać po droższą żywność, której cena jest wyższa ze względu np. na uprawy ekologiczne lub wyższą jakość – i nie wszyscy są skorzy do rezygnacji z tych kategorii, co widać po zachowaniach klientów w sklepach. Przy półkach trend premiumizacji walczy o pierwszeństwo ze spadającą siłą nabywczą klientów. Badania konsumentów wskazują na przewagę cen nad innymi zaletami żywności, ale producenci żywności premium, za jaką można uznać żywność ekologiczną, nie mają sygnałów o kryzysie.

Marki własne rosną

Jak zauważają analitycy Centrum Monitorowania Rynku (CMR), ogólny trend zmierza w kierunku dyskontów – ze względu na wysokie ceny klienci przechodzą do sklepów uważanych, nie zawsze zresztą słusznie, za tańsze. Jak obliczyło CMR na podstawie analizy paragonów, w 2022 r. marki własne stanowiły 4,2 proc. sprzedanych opakowań w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. i aż 10,2 proc. w kanale supermarketów. Widać też drugi trend wymuszony wzrostem cen żywności – w niektórych kategoriach rośnie znaczenie marek własnych i tu widać silną zależność: w tych kategoriach, w których ceny wzrosły najmocniej, notowany jest też ponadprzeciętny wzrost...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12580

Wydanie: 12580

Spis treści

Reklama

Zamów abonament