Żywność premium w dobie inflacji
Konsumenci robią zakupy ostrożniej i patrzą na ceny. A jednak producenci żywności ekologicznej nie widzą kryzysu i chcą wzmacniać eksport, także do krajów azjatyckich.
Wzrost cen żywności jest rekordowy w perspektywie nawet dwóch ostatnich dekad. Jednak poprzednie lata względnej stabilizacji i wzrostu płac sprawiły, że konsumenci nauczyli się sięgać po droższą żywność, której cena jest wyższa ze względu np. na uprawy ekologiczne lub wyższą jakość – i nie wszyscy są skorzy do rezygnacji z tych kategorii, co widać po zachowaniach klientów w sklepach. Przy półkach trend premiumizacji walczy o pierwszeństwo ze spadającą siłą nabywczą klientów. Badania konsumentów wskazują na przewagę cen nad innymi zaletami żywności, ale producenci żywności premium, za jaką można uznać żywność ekologiczną, nie mają sygnałów o kryzysie.
Marki własne rosną
Jak zauważają analitycy Centrum Monitorowania Rynku (CMR), ogólny trend zmierza w kierunku dyskontów – ze względu na wysokie ceny klienci przechodzą do sklepów uważanych, nie zawsze zresztą słusznie, za tańsze. Jak obliczyło CMR na podstawie analizy paragonów, w 2022 r. marki własne stanowiły 4,2 proc. sprzedanych opakowań w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 mkw. i aż 10,2 proc. w kanale supermarketów. Widać też drugi trend wymuszony wzrostem cen żywności – w niektórych kategoriach rośnie znaczenie marek własnych i tu widać silną zależność: w tych kategoriach, w których ceny wzrosły najmocniej, notowany jest też ponadprzeciętny wzrost...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta