Brakuje systemowej i wieloletniej strategii rozwoju polskiego szkolnictwa wyższego i nauki
ROZMOWA | Piotr Pokorny, prawnik, doradca, prezes zarządu Instytutu Rozwoju Szkolnictwa Wyższego
Polski system szkolnictwa wyższego stoi w punkcie, w którym konieczne jest podjęcie decyzji dotyczących kierunków dalszych zmian.
Piotr Pokorny: Zgadza się. Bez tego możemy zmarnować duży potencjał drzemiący w pracownikach polskich uczelni. Jeśli chodzi o badania, mamy świetnych naukowców, którzy istotnie oddziałują na światową naukę. Stanowią jednak mniejszość. Trzeba się zastanowić, co zrobić z pozostałymi – jak ich zmotywować lub „uwolnić”. Wyzwaniem jest także sam proces kształcenia. Demografia i zmiany społeczne odwracają się tyłem do uczelni, co przekłada się na coraz większy drop-out albo coraz niższe wyniki rekrutacyjne. Kolejna kwestia to coraz wyższe koszty utrzymania uczelni. Rosną w takim tempie, że ani podwyżki subwencji, ani inne przychody nie wystarczają. Według mnie brakuje systemowej i wieloletniej strategii rozwoju polskiego szkolnictwa wyższego i nauki oraz idącego za nią odpowiedzialnego systemu finansowania. Ich brak zdecydowanie nie sprzyja stabilności w tak dynamicznie zmieniającym się świecie i sektorze. Jest ciężko, a może być jeszcze ciężej. Podziwiam osoby, które podjęły się pełnienia funkcji rektora na kolejne lata, bo wymaga to odwagi, wytrwałości i konkretnego planu działania. Żeby sprostać wyzwaniom, konieczne będzie budowanie i wzmacnianie zespołów na każdym szczeblu organizacyjnym i ich odpowiednie motywowanie. To zaś wymaga dobrej wizji, w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta