Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
W zasadzie każdy Polak choć raz odebrał zakupy internetowe z automatu paczkowego. Na koniec 2024 r. ma ich być w Polsce już 45 tys. i wciąż będzie przybywać. Beneficjentów ewolucji na rynku jest wielu.
Jak wynika z raportu firmy Colliers, liczba automatów ma w ciągu roku wzrosnąć aż o 7 tys., czyli mocniej niż sklepów internetowych. Pokazuje to, jak silny jest to kanał. Automaty ustawiają już także firmy kurierskie, ponieważ Polacy wolą odbierać paczki o dowolnej dla siebie porze, zamiast czekać w domu na kuriera.
W efekcie automaty cieszą się wyjątkowo dużą popularnością, korzysta z nich aż 99 proc. uczestników ankiety przeprowadzonej przez Colliers pod koniec 2023 roku. W ciągu ostatnich dwóch lat nastąpiło kilka istotnych zmian na tym rynku. Urósł ponaddwukrotnie pod względem liczby maszyn i jednocześnie mocno się podzielił.
InPost mocnym liderem
W ostatnich latach rynek automatów paczkowych uległ znacznej segmentacji. Jeszcze w grudniu 2021 roku dominującym graczem były paczkomaty InPost z 92 proc. udziałem w rynku, na koniec 2023 r. spadł on do 57 proc., ponieważ pojawili się nowi konkurenci, jak DPD, Allegro, tandem DHL i AliExpress, Orlen czy Poczta Polska.
– Klienci coraz częściej zwracają uwagę na formę dostawy, szczególnie wtedy, gdy mieszkają w małych miejscowościach lub ich styl...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta