Cyfrowy ekosystem, czyli potrzeba koordynacji regulatorów
Rewolucja cyfrowa już nawet nie puka do naszych drzwi. Ona już zadomowiła się u nas, a brak skutecznego nadzoru i stosownych regulatorów prowadzi do napięć społecznych. Kto ma łagodzić te napięcia i na jakich zasadach?
W tej niedługiej analizie postaram się wskazać, dlaczego konieczna jest pogłębiona dyskusja o regulacji i regulatorach rynków nowych technologii, ich niezależności i koordynacji w świetle ekosystemu, jaki tworzą operatorzy platform cyfrowych.
Podczas burzliwego posiedzenia sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu (w czerwcu) dyskutowano o wynagrodzeniach (tantiemach) dla twórców za pokazywanie ich dzieł w internecie, w tym na platformach streamingowych. Na początku roku ponad trzydzieści europejskich grup mediowych (w tym Agora) pozwało w Holandii niderlandzką spółkę Google za naruszenie zasad uczciwej konkurencji na europejskim rynku technologii reklamy internetowej. Wydawcy żądają około 2,1 mld euro odszkodowania za straty ponoszone przez ponad dziesięć lat.
Pozew nawiązuje do decyzji francuskiego organu ochrony konkurencji z 2021 r., który stwierdził, że Google nadużywał swojej dominującej pozycji na rynku technologii reklamy internetowej, i nałożył na niego karę 220 mln euro oraz nałożył na Google określone zobowiązania. Wreszcie, w czasie ostatniej kampanii do Parlamentu Europejskiego pojawiły się w mediach społecznościowych w całej Unii Europejskiej reklamy internetowe pochodzące głównie od partii prawicowych, a z drugiej strony niekoniecznie pochodzące bezpośrednio od konkretnych partii politycznych (np. na Węgrzech).
Wymienione przykłady pokazują, w jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta