Zniesienie akcyzy doda skrzydeł cydrowi
Sprzedaż tego typu alkoholi rośnie o niemal 20 proc. Może być jeszcze lepiej, gdy zniknie akcyza. Oznaczałoby to spadek cen o ok. 10 proc. i podkręcenie popytu.
W ciągu 12 miesięcy do początku lipca 2024 r. Polacy wydali na cydr ponad 67 mln zł, czyli 16 proc. więcej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy NIQ, które „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Ilościowo w tym okresie rynek urósł 9 proc., do 4,2 mln litrów.
Obiecujące projekty
Na tle kurczącego się rynku alkoholi to doskonałe wyniki, a może być jeszcze lepiej. Grupa posłów PiS złożyła już projekt zakładający zniesienie akcyzy na cydr, a Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła dezyderat, w którym jeden z punktów zakłada dokładnie to samo.
– W naszym kraju to piwa traktowane są preferencyjnie: mogą być reklamowane, a brak ich definicji doprowadził do patologicznych sytuacji, bardzo niekorzystnych dla cydru. Cydry są napojami o podobnym udziale alkoholu, a co więcej, wytwarza się je z wykorzystaniem dużych ilości jabłek, których w Polsce mamy w nadmiarze – mówi Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. – Obecne regulacje blokują rozwój cydru i marnują możliwości wykorzystania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta