Jak zwalczać mobbing w administracji?
Coraz więcej jednostek z sektora administracji publicznej wdraża regulaminy antymobbingowe wzorowane na najlepszych praktykach rynkowych
W administracji publicznej coraz częściej mówi się o kulturze organizacyjnej, etyce i odpowiedzialnym przywództwie. Jednocześnie przybywa sygnałów dotyczących nieprawidłowości w relacjach pracowniczych – od braku poszanowania godności po mobbing i dyskryminację.
Według danych Państwowej Inspekcji Pracy w 2024 r. odnotowano 1888 skarg dotyczących mobbingu, a w 2022 r. było ich 2225. Choć liczba formalnych skarg nie rośnie, to z dostępnych na rynku badań wynika, że ponad 41 proc. pracujących Polaków deklaruje, że spotkały ich zachowania o charakterze mobbingowym. Co istotne – około 10 proc. wszystkich skarg kierowanych do PIP pochodzi z administracji publicznej, co pokazuje, że problem jest realny również w urzędach i spółkach komunalnych. Z perspektywy prawa punktem wyjścia pozostaje art. 94 (3) kodeksu pracy, nakładający na pracodawcę obowiązek przeciwdziałania mobbingowi, oraz art. 18 (3a) i nast. k.p., ustanawiające zakaz dyskryminacji. W sektorze publicznym obowiązek ten ma szczególną wagę – urzędy odpowiadają nie tylko za przestrzeganie prawa, lecz także za kształtowanie standardów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)