Podatnik świadczący usługi turystyczne powinien uwzględniać marże ujemne
Jak ma obliczyć podstawę opodatkowania firma, która straci na organizowanej przez siebie imprezie turystycznej? Jeśli rozlicza się metodą marży, ujemny wynik może pomniejszyć należność dla fiskusa
Przy ustalaniu podstawy opodatkowania z tytułu organizacji imprezy często różnica między kwotą należności, jaką ma zapłacić turysta, a ceną nabycia towarów i usług od innych podatników (dla bezpośredniej korzyści turysty) jest wartością ujemną. Takie przypadki są normalnym przejawem ryzyka gospodarczego ponoszonego przez przedsiębiorcę, który nie ma żadnej gwarancji, że turyści skorzystają z wszystkich zaproponowanych przez niego usług w ramach imprezy.
Powstaje wtedy pytanie: czy podatnik, ustalając podstawę opodatkowania w danym okresie rozliczeniowym z tytułu wykonywania usług turystyki, powinien uwzględniać także kwoty marż ujemnych?
Jeśli okaże się, że w okresie rozliczeniowym suma należności, jakie zapłacili turyści, jest mniejsza od sumy zakupów towarów i usług dla ich bezpośredniej korzyści, to wówczas nie wystąpi w ogóle podatek należny. W innym wypadku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta